Jurnalul Satanei

8 Ian

de Leonid Andreev

sau cum să tragi Diavolul pe sfoară. 

plictisit de viaţa de zi cu zi din Iad, Satana se întrupeză într-un miliardar şi îşi începe viaţa pe Pământ, în minunata capitală a Italiei, Roma.

în ecuaţie apar Toma Magnus şi Maria, oameni care nu vor face altceva decât să se împrietenească cu faimosul miliardar american.

acest triunghi Satana-Maria-Toma este condimentat cu discuţii filosofice cu privire la existenţa omenirii, la iubirea/ura faţă de oameni, discuţii în care talentul oratoric al autorului este pus în valoare.

de asemenea, denumirea personajelor nu mi se pare deloc  întâmplătoare Satana fiind sărăcit de cel care credea ca îi e prieten, Toma şi de cea pe care o iubea, Maria, aceştia fiind ajutaţi de mai marii Bisericii Catolice.

în opinia mea, povestea prezintă degradarea omenirii şi a divinităţii, referinţele religioase subtile fiind menite să tragă un semnal de alarmă.

şi totuşi, să îl înşeli pe insuşi Satana presupune abilităţi malefice, pe care se pare că omenirea le deţine.

şi acum câteva citate care mi-au captat atenţia ..

„Blestemata asta de continuitate îmi ucide inspiraţia, o să ajung un romancier mediocru de gazetă bulevardieră care minte din lipsă de talent. Sunt un om întreg, am cinci simţuri, cum să interpretez totul prin auz?”

„Când iubeşti prea mult, nu observi defectele celui iubit, ba chiar, mai rău, le ridici cu plăcere la rangul de calităţi. Şi atunci cum o să-i mai puteţi îndrepta pe oameni şi face fericiţi, fără să le cunoaşteţi cusururile, luând viciile drept virtuţi? CIne iubeşte simte şi milă, iar mila ucide forţa.”

„Să te minţi într-atât să crezi şi tu – asta da, artă!”

„Aici fiecare este ce este şi fiecare vrea să fie ce nu este, iar Eu am luat drept un spectacol vesel acest proces nesfârşit de falsuri: ce greşeală grosolană, ce prostie din partea „atotputenicului şi nemuritorului” Satana…”

6 răspunsuri to “Jurnalul Satanei”

  1. Rucsi Rucs Ianuarie 8, 2012 la 2:30 pm #

    like penultimul citat <3.

  2. Cristina Ianuarie 8, 2012 la 7:24 pm #

    Nu da cartea mai departe pana n-o citesc si eu 🙂

  3. C.L.M. Ianuarie 8, 2012 la 8:32 pm #

    WOW~!!!!! „“Să te minţi într-atât să crezi şi tu – asta da, artă!”” asta ii bun de status!

  4. julie Ianuarie 8, 2012 la 8:57 pm #

    @ Rucsi, ma bucur ca iti place…
    @ Cristina (Mama) , nu o dau! 😀
    @ CLM, da intr-adevar!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Campania ”Fii frumoasă, CITIND !” pentru bloggeriţele din Mediaş « julie - Martie 7, 2012

    […] sunt în stare să aleg una, mă rezum la un citat dintr-o carte citită la începutul acestui an, Jurnalul Satanei. citatul reflectă starea care mă bântuie zilele […]

Lasă un răspuns

